Oznaczenia opon slowniczek

Choc wiekszosc osób wie, ze bezposrednio na ogumieniu mozna znalezc mnóstwo istotnych informacji na temat jego parametrów, to tak naprawde tylko niewielka z nich wie, jak prawidlowo odczytywac oznaczenia opon. Dlatego wlasnie powstal tej artykul – dowiesz sie z niego, jak sprawdzic rozmiar, indeks nosnosci i predkosci, rok produkcji i wiele innych danych!

Rozszyfrowywanie oznaczen na oponach – to prostsze niz myslisz!

Zacznijmy od odnalezienia najbardziej podstawowych informacji. Z boku kazdej „gumy” znajdziesz szereg cyfr i liter np. 225/55 R17 101 W. To dla nas cenne zródlo danych, prosze tylko spojrzec:

225 – szerokosc w mm

55 – oznaczenie na oponie informuje o stosunku jej wysokosci do szerokosci

R – radialny typ konstrukcji

17 – srednica obreczy w calach

101 – indeks nosnosci, w tym przypadku maksymalny nacisk wynosi 825 kg

W – indeks predkosci, tutaj to maksymalnie 270 km/h

Dysponujac tymi informacjami odczytanymi ze starego ogumienia, bedziemy w stanie bez problemu dobrac nowe do swojego pojazdu. Kupujac wyroby z drugiej reki, zawsze warto spojrzec na rok ich produkcji – w tym celu trzeba odszukac skrót DOT i spojrzec na 4 ostatnie cyfry. Przyklad: widzimy 2912 i juz wiemy, ze wyprodukowano je w 29. tygodniu 2012 roku.

Inne oznaczenia na oponach – slowniczek

Producenci umieszczaja na swoich wyrobach równiez mnóstwo innych ciagów liter i cyfr. Ponizej prezentujemy znaczenie najwazniejszych z nich:

M + S – swiadczy o tym, ze ogumienie przystosowane jest do jazdy w blocie lub sniegu

3PMSF – oznaczenie dostosowanej do pracy w warunkach zimowych

TL – produkt bezdetkowy

TT – produkt z detka

Rotation (ze strzalka) – informacja o kierunku toczenia sie kola

G1 – produkt wyposazony w czujnik cisnienia

FR – swiadczy o zastosowaniu zabezpieczenia przed uszkodzeniem krawedzi obreczy

C – ogumienie z wyzszym indeksem nosnosci, przeznaczone dla samochodów dostawczych

D – typ konstrukcji diagonalny

R/F - w produkcie zastosowano technologie Run Flat

EMT – jazda mozliwa nawet po calkowitej utracie cisnienia

MAX – maksymalna wartosc cisnienia, nie wolno pompowac wiecej niz podano!

Jezeli wspomniane w tym artykule symbole sa z jakiegos powodu niewidoczne lub nie mozesz ich znalezc, skontaktuj sie z pracownikami naszej firmy. Zapewnia Ci kompetentne doradztwo i pomoga dobrac idealne opony do Twojego samochodu!
 

Newsletter
Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!
Wyślemy Ci powiadomienia o atrakcyjnych promocjach i nowościach.